8.10.09

e-Valimised on alanud

Esimese e-valimispäeva hommikuks potsatas valija päevalehtede-postkasti nii mõndagi (et valijale veel kord meelde tuletada, milline peaks olema õigeim valik); siinkohal pean silmas paberkandjate jaoks mõeldud postkaste ning näiteid saan tuua kõigest Tallinnast Kadrioru kandepiirkonnast, kuid põgusat ülevaadet üritan anda sellegipoolest.
"ExpressPosti" lehekandjad said levitamiseks Keskerakonna 8-leheküljelise Kesklinna linnaosa jaoks trükitud kahekeelse valimislehe ning IRL kandidaadi Sven Sesteri 4-leheküljelise samalaadse ainult eestikeelse väljaande, ehk siis mõlema trükise maht sisuliselt võrdne (saatelehtedel järgi oli Keskerakonna leht mõeldud postitamiseks igasse postitamiskõlblikku postkasti jaSesteri oma eestpärase perekonnanimega postkastidesse; arvuline suhe 1,8:1 tsentripartei kasuks). Kuna neljapäeviti on teadupärast "ekspressipäev", oli Reform ettenägelikum ning paigutas oma reklaami "Ekspressi" esiküljele - tellitud nädalalehte ju prügikasti ei visata. Valitud nädalapäev oli valimisreklaami postitamiseks sobiv esimese valimispäeva aspektist, ent äärmiselt ebasobiv muu kande kohalt: lisaks tavapärastele päeva- ja nädalalehtedele ja juba eelpoolmainitud valimisreklaamile ka telekava, EPL majanduslisa "Saldo", tavapärases mahus kaubanduslikku reklaami - valimisreklaam upub lihtsalt muu mürina sisse ära.
"Eesti Post" kandis tol päeval Tallinna Kesklinnas laiali ka Valdo Randpere A4 valimislehte, mille teisel küljel Andrus Ansipi 42. nädalal toimuva poliitkoolituse reklaam, kuid seda postitati kirjakandjale antud aadresside järgi - ilmselt seetõttu, et koolitusel osalejate arv on piiratud.
Sotsidest niipalju, et Tallinna valimisajakiri oli e-valimiste esimesel päeval eelmainitud Kadrioru piirkonna postkastides olemas, ning mitte postkastide peale jäetava vabalt jagatava reklaamina, vaid otsepostitusena: europarlamendi valimisvõidu-aegne slogan tundub siiani toimivat - mõistus maksab!

"ExpressPostis" sahistatakse, et kui mitte sel, siis järgmisel nädalal on oodata reklaamipostituse kontrolli. Tegemist on regulaarselt toimuva kontrollimisega, mis on ka mõistetav: laialivedajate ja postikandjate kätte usaldatakse sageli küllaltki kalleid üllitisi ning kande eest makstakse mitte just odavat hinda, mistõttu soovib postikande enda hooleks võtnud ettevõte olla veendunud selles, et laiskvorstist postiljon ei viska reklaame paberi ja papi jaoks mõeldud konteinerisse või ei võta kalleid trükiseid (uute väljaannete tutvustuseksemplarid, võidukuponge sisaldavad ajakirjad j.m.s.) jagamiseks mitte määratud kandepiirkonda, vaid isiklikele tuttavatele... Poliitreklaami puhul võib postiljonil isiklikest eelistustest lähtudes pealegi tekkida kojamehe kiusatus selekteerida näiteks rohelised lehed postkastidesse ja punased-kollased kompostihunnikusse (ehkki lahtine kompost ei ole Tallinnas lubatud - maja taga ikka võib, pealegi teised teevad ju ka!).

Homme-ülehomme kannab postiljon laiali tavapäraseid päevalehti, seitsmendal päeval postiljon puhkab... Ning kuna esmaspäeval algavad eelvalimised ehk siis taas on lootust püüda hääli, mida tahetake kohe-kohe anda, ent lõplik eelistus ei ole omalegi selge - postiljon ohkab ja läheb taas raskemaks muutunud õlakotti kohendades uuele ringile.

No comments:

Post a Comment