Selle nädala esmaspäevases postituses põgusalt kajastatud Soome streigilaine leidis täna vähemalt jäälõhkujate osas lahenduse: õhtuni kestnud läbirääkimiste käigus sai valmis mõlemale osapoolele sobiv kompromiss, seega siis ei alga 2. märtsil streik, mis oleks praktiliselt peatanud kogu meretranspordi, välja arvatud suuremat sorti reisiparvlaevad. Riikliku lepitaja Esa Lonka poolt veetud läbirääkimiste tulemusega on rahul nii Meremeeste Liidu esimees Simo Zitting kui ka tavatarbija, kes oleks streigi puhul import-toidukaupade puudumist kaupluses märganud juba nädal-paar peale streigi algust.
Homme ootavad Esa Lonkat ees juba uued läbirääkimised – samuti 2. märtsiks kavandatud maanteetransporditöötajate streigi alustamise või ärajäämise üle. Autotranspordi Tööandjate Liit ja Auto- ja Transpordiala Töötajate Liit (AKT) pidasid ühe läbirääkimiste vooru maha üleeile, 25. veebruaril, ent kokkuleppele ei jõutud. Juhul, kui ka homme kokkuleppele ei jõuta, alustavad teisipäeval streiki kokku neljakümne maanteetranspordiettevõtte töötajad; streik pärsiks nii tavakaupade vedusid, kui ka näiteks külmutatud või jahutatud toidukaupade kohaletoimetamist ja bussiliiklust.
Jäälõhkujate streigi ärajäämine ei tähenda paraku aga, et olukord oleks leevenenud: neljapäeval 25.02 andis Posti- ja Logistikaliit PAU streigihoiatuse, põhjuseks tööandja taganemine kollektiivlepingust; Posti- ja Logistikaliidu esimees Esa Vilkuna selgitab: “Kui postivedu läks Itellalt üle DHL-i omanduses olevale Kelpo Kuljetusele, siis lepiti kokku, et töötajad saavad logistika-ala keskmisest 4% kõrgemat palka pluss kuus puhkuse lisapäeva – nüüd nõuab tööandja, et need tingimused tuleb lepingust välja jätta”. Rahul ei ole ka ehitajad –esmaspäevast jõustub ületunnitöökeeld; lisaks on Ehitusliit nõudnud 1,9…2,1% palgatõusu, Ehitustööstus ry on omalt poolt pakkunud nulli – ehk on peale Ehitusliidu 11. märtsil toimuvat koosolekut sealtki uudiseid oodata. Ületunnitöökeeld teeb kurja mujalgi kui ehituses: selle tulemusena on StoraEnsol kodusadamas Kotkas kinni tuhandeid tonne metsamaterjali, StoraEnso regioonijuht Juha Vanhainen arvab, et "Suomen maine on mennyt - Suomen läpi ei tavaraa saada", sama meelt on Metsäteollisuus ry tegevjuht Timo Jaatinen – kui jäälõhkujate, maanteetranspordi ja stividoride streigid tõepoolest algaksid, ei oleks Soome enam usaldusväärne tarnija, lepingud läheksid mujale ning kaotus ekspordis oleks 30.000.000 € päevas.
Peaminister Matti Vanhanen avaldas üleeile arvamust, et eelmainitud streigid on “majanduskriisi süvendamine kodus tehtud vahenditega”, netikommentijatel on paraku asjast oma arvamus, ehk siis kriisi süvendamine on näiteks täiesti toimivate ettevõtete ülekolimine välismaale (seda maksumaksja raha eest ja ilma sanktsioone kartmata), 5€ tunnipalgaga bulgaarlase palkamine läbi tööjõurendifirma, mille peamine tegevusala on maksude “optimeerimine” jne, negatiivseid näiteid leidub: Turus tehakse praegi viimast kruiisilaeva – järgmised tellimused täidab STX Korea, NSN Hatanpää tootearendus kolib kahe järgneva aasta jooksul Indiasse, Kalmar Oy knowhow-keskus on tasapisi Indiasse kolimas, tootmine aga juba Poolasse ja Slovakkiasse üle viidud jne jne jne… Ise siinkohal kommentima ei hakka, kuid leian siiski, et vähemalt sel korral oli peaministril õigus: ok – tööandja peab kollektiivlepingust kinni ja sa saad ühe kuu lepinguga määratud palgatõusu võrra rohkem raha; mida saad sa aga järgmisel kuul? Pankrotihüvitist.
No comments:
Post a Comment